Jak działa system ostrzegania na wodach

Wielkich Jeziorach Mazurskich?

 

Po tragedii na Mazurach związanej z silną burzę wielokomórkową w 2007 roku – przez „pismaków” nazywaną często błędnie „Białym szkwałem”, postanowiono stworzyć  system ostrzegania żeglarzy przed nawałnicami.

Został on uruchomiony w 2011 roku i składał się z 17 masztów od różnej długości. Ich wysokość wacha się od 15 do 25 metrów. Rozmieszczone one zostały na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Do dnia dzisiejszego ostrzegają one wszystkich żeglarzy przed niebezpieczeństwem.

Pozycje współrzędne masztów na szlaku WJM – Mazury

Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E,  54 09 23.39N
Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E,   54″11 51.84 54N
Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E,  54 10 58.94N
Jezioro Ryńskie, miasto Ryn   21 31 51.83E 53 55 49.75N
Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E  53 39 08.10N
Jezioro Mikołajskie, Mikołajki   21 37 13.90″E 53 45 53.60N
Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E  54 00 20.61N
Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur 21 43 55.36″E,  54 02 10.61N
Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E,  54 06 07.55N
Jezioro Jagodne   21 43 35.43″E 53 56 01.33N
Jezioro Boczne, Bogaczewo   21 45 00.05″E 53 57 48.69N
Jezioro Łuknajno  21 40 41.04″E 53 47 09.92N
Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E  53 45 49.40N
Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E  53 43 06.51N
Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E  53 43 21.04N
Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E  53 41 17.70N
Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E  53 51 50.70N

Jak działa ten system ostrzegania?
System automatycznie uruchamia się po otrzymaniu wiadomości email od Instytutu Meteorologi i Gospodarki Wodnej, w którym znajduje się informacja o nadchodzącym niebezpieczeństwie.

Po zinterpretowaniu wiadomości wysyła do IMiGW informację zwrotną. System niezwłocznie wysyła również SMS do żeglarzy i motorowodniaków, który zawiera

  • informację o typie zjawiska
  • stopień zagrożenia
  • termin ważności ostrzeżenia

System lamp ostrzegawczych zaimplementowany na masztach rozpoczyna pracę w następujący sposób:

Sygnał 40 błysków – „UWAGA – spodziewany silny wiatr i burze”
Sygnał 90 błysków – „NIEBEZPIECZEŃSTWO występowania burzy oraz silnego wiatru” – ta informacja natomiast dotyczy pogody, która ma nadejść dość szybko.

 

PROCEDURA URUCHOMIENIA SYSTEMU OSTRZEGANIA TRWA MNIEJ NIŻ MINUTĘ

PRZED REJSEM WARTO ZAPOZNAĆ SIĘ Z ROZMIESZCZENIEM TYCH MASZTÓW I ZWYCZAJNIE ZWRACAĆ NA NIE UWAGĘ PODCZAS SAMEGO REJSU. DBAJĄ ONE O NASZE BEZPIECZEŃSTWO.