Liny na jachcie żaglowym
Wchodząc na pokład jachtu żaglowego pierwszy raz, trudno jest szybko zapamiętać nazwy wszystkich lin na jachcie. Niektóre z nich są bardzo często używane podczas każdego rejsu. Dlatego warto przed wejściem na pokład poznać trochę budowę jachtu, którego jednym z elementów jest właśnie tzw. olinowanie. Wszystkich początkujących żeglarzy zapraszamy do lektury, a starym wyjadaczom może również się przydać powtórzenie wiadomości zdobytych na kursie żeglarskim.
Zaczynając od początku. Olinowanie na jachcie dzielimy na stałe i ruchome. Stałe to takie, które najczęściej jest „stalowe”, zaś ruchome wykonane jest z lin miękkich.
Olinowanie stałe dzielimy na sztagi i wanty.
Zadaniem sztagów jest stabilizacja omasztowania w płaszczyźnie symetrii jachtu. Ciekawostką jest to, że kiedyś na starych żaglowcach były wykonane z roślin. Obecnie są wykonane z plecionych drutów. Bardzo często oprócz tego, że podtrzymują maszt rozpięte są na nich żagle. Najlepszym tego przykładem jest tzw. Fok.
Zadaniem want jest natomiast stabilizacja masztu w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny symetrii jednostki. Wykonane również są z plecionych drutów.
Rodzaje sztagów
- sztagi dziobowe
- sztagi między masztowe
- Achtersztagi
- Baksztagi
- sztagi drzewc pomocniczych
Rodzaje want
- Stenwanta
- Bramstenwanta
- Topwanta
- wanta krzyżowa
- wanta kolumnowa
Olinowanie ruchome
Dzielimy na
- fały i kontrafały
- szoty
- topenanty
- brasy, dirki i gai – rzadko spotykane na nowoczesnych jachtach