Liny na jachcie żaglowym

 

Wchodząc na pokład jachtu żaglowego pierwszy raz, trudno jest szybko zapamiętać nazwy wszystkich lin na jachcie. Niektóre z nich są bardzo często używane podczas każdego rejsu. Dlatego warto przed  wejściem na pokład poznać trochę budowę jachtu, którego jednym z elementów jest właśnie tzw. olinowanie. Wszystkich początkujących żeglarzy zapraszamy do lektury, a starym wyjadaczom może również się przydać powtórzenie wiadomości zdobytych na kursie żeglarskim.

Zaczynając od początku. Olinowanie na jachcie dzielimy na stałe i ruchome. Stałe to takie, które najczęściej jest „stalowe”, zaś ruchome wykonane jest z lin miękkich.

Olinowanie stałe dzielimy na sztagi i wanty. 

Zadaniem sztagów jest stabilizacja omasztowania w płaszczyźnie symetrii jachtu. Ciekawostką jest to, że kiedyś na starych żaglowcach były wykonane z roślin. Obecnie są wykonane z plecionych drutów. Bardzo często oprócz tego, że podtrzymują maszt rozpięte są na nich żagle. Najlepszym tego przykładem jest tzw. Fok.

Zadaniem want jest natomiast stabilizacja masztu w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny symetrii jednostki. Wykonane również są z plecionych drutów.

Rodzaje sztagów

  • sztagi dziobowe
  • sztagi między masztowe
  • Achtersztagi
  • Baksztagi
  • sztagi drzewc pomocniczych

Rodzaje want

  • Stenwanta
  • Bramstenwanta
  • Topwanta
  • wanta krzyżowa
  • wanta kolumnowa

Olinowanie ruchome

Dzielimy na

  • fały i kontrafały
  • szoty
  • topenanty
  • brasy, dirki i gai – rzadko spotykane na nowoczesnych jachtach
Zobacz więcej